10 zasad dobrej prezentacji
1. Slajd tytułowy
Na pierwszym slajdzie umieść tytuł wystąpienia oraz imię i nazwisko mówcy. Stanowi on „okładkę” prezentacji, więc zadbaj o niego w szczególności. On w dużym stopniu odpowiada za zrobienie dobrego pierwszego wrażenia.
2. Agenda
Na początku umieść spis treści, które będzie zawierać prezentacja. Pozwoli to słuchaczom dowiedzieć się wstępnie, o czym będzie mowa, a ponadto będą oni wiedzieli, jaki jest postęp wystąpienia.
3. Slajd końcowy
Niech prezentacja nie urywa się wraz z ostatnim wątkiem. Na ostatnim slajdzie umieść dane kontaktowe, gdyby np. któryś z słuchaczy chciał zapytać o coś więcej. Może to być jednocześnie z tekstem dziękującym za uwagę.
4. Ogranicz ilość tekstu na slajdach
Slajdy służą wprowadzeniu do tematu, mają za zadanie ukazać skrót najważniejszych kwestii bądź zilustrować to, o czym mówi prelegent. Nie zastępują go jednak. To on rozwija temat, przekazując informacje ustnie. Nie umieszczaj w prezentacji całych akapitów tekstu.
5. Hasła, nie zdania
Na slajdach nie pisz całych zdań, a jedynie krótkie sformułowania w formie haseł, równoważników zdań, które będziesz rozwijać ustnie. Ma to na celu ograniczenie ilości niepotrzebnego tekstu na slajdach, co podnosi czytelność.
6. Kontrastujące kolory
Dobierz odpowiednio kolorystykę slajdów. Ich treść musi być dobrze widoczna, nawet jeśli w sali nie będzie idealnych warunków. Może np. być akurat słoneczny dzień i bardzo jasne światło sprawi, że bledsze kolory będą widziane jako białe. Także projektor może nieco inaczej wyświetlać je niż komputer, na którym tworzysz prezentację. Generalnie należy stosować duży kontrast. Kolory muszą być żywe (ale nie jaskrawe), a poszczególne elementy wyraźnie odróżniać się od tła.
7. Niejaskrawe kolory
Kolory stosuj intensywne, ale nie jaskrawe. Są one zbyt krzykliwe i kojarzą się z tandetą, zwłaszcza natrętnymi reklamami. Profesjonalna prezentacja musi być żywa, ale stonowana.
8. Unikaj elementów odciągających uwagę
Nie zamieszczaj w szablonie prezentacji zbędnych elementów, które będą odciągać uwagę. Unikaj w szczególności tapetowego tła ze stałym, powtarzającym się motywem. Nie dawaj też w stopce czy nagłówku każdego slajdu informacji takich jak np. adres firmy, dane kontaktowe czy imię i nazwisko autora. Wystarczą na początku i/lub na końcu. Umieszczone w treści tylko będą rozpraszać. Niektórzy odradzają nawet dawanie tam loga instytucji. Używaj go tylko, gdy celem prezentacji jest nie tylko przekazanie jej treści, ale i „sprzedanie” Twojej instytucji, i to tylko, gdy prezentacja nie będzie prezentowana na spotkaniu służącym tylko temu – wówczas słuchacze przecież wiedzą, kto mówi. Mogą tego nie wiedzieć, jeśli prezentacja ma być dostępna np. w internecie poza Twoją stroną internetową i może być znaleziona poza kontekstem.
9. Czcionka bezszeryfowa
Czcionkę stosuj w całej prezentacji bezszeryfową. Musi ona być prosta w celu zapewnienia łatwości odbioru. Ozdobne litery, czy choćby szeryfy sprawiają, że tekst jest mniej czytelny. Do ozdoby, jeśli jest potrzebna, stosuj elementy graficzne. Tekst ma zaś funkcję informacyjną i musi być łatwy do odczytania.
10. Duża czcionka
Stosuj dużą czcionkę, by była łatwa do odczytania także przez osoby siedzące z tyłu sali. Nie da się jednoznacznie określić jaki rozmiar jest najodpowiedniejszy, choćby ze względu na to, że różne czcionki mają różną wielkość przy tym samym rozmiarze. Np. Arial jest większy niż Calibri. Pogrubienie też ma znaczenie. Generalnie nie stosuj czcionek mniejszych niż 18 dla dużych krojów do i nawet od 24 dla mniejszych. W tytułach dawaj jeszcze większy tekst, choć jego rozmiar najodpowiedniejszy dla danego slajdu zależy też w pewnym stopniu od jego zawartości – większą czcionkę można dać, gdy nic lub prawie nic innego nie jest napisane, a znajdują się tam tylko grafiki.
Prezentacja
Komentarze
Prześlij komentarz